Sawicki Daniel
Sortowanie
Źródło opisu
Zbiory
(7)
Forma i typ
Książki
(6)
Publikacje naukowe
(4)
Publikacje religijne
(4)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Artykuły
(1)
Dostępność
dostępne
(6)
nieokreślona
(1)
Placówka
Regionalia
(7)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Grabowski Istvan
(851)
Kotwica Wojciech
(782)
Dragan Justyna
(763)
Sawicki Daniel
(-)
Chodyka Anna
(715)
Pietrzela Marek
(698)
Kowalska Dorota
(664)
Koziara Ewa
(612)
Smółko Zbigniew
(545)
Kochanowski Jan
(469)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(459)
Wasak Anna
(415)
Demidowicz Tomasz
(413)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(380)
Danielewicz Joanna
(364)
Laszuk Roman
(358)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(345)
Zarawska Patrycja
(338)
Drewnowski Jacek (1974- )
(325)
Pawluk Monika
(324)
AWAW
(318)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(317)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(316)
Fabianowska Małgorzata
(314)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Shakespeare William (1564-1616)
(301)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(299)
Roberts Nora (1950- )
(298)
(g)
(297)
Kalinowski Szczepan
(286)
Kolęda Kamila
(285)
Sroka Jerzy
(274)
Chodyka Paulina
(269)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(255)
Burda Ewelina
(253)
Korwin Jacek
(243)
Prus Bolesław (1847-1912)
(241)
Lesiuk-Klujewska Justyna
(239)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Maciejuk Maciej
(238)
Maziejuk Czesław
(235)
Leśmian Bolesław
(233)
Hordejuk Sławomir
(231)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(230)
Krasicki Ignacy
(229)
(JES)
(227)
Steel Danielle (1947- )
(227)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(226)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(223)
Popławska Anna (literatura)
(221)
Christie Agatha (1890-1976)
(220)
Kornacki Ryszard
(217)
Zimnicka Iwona (1963- )
(210)
Goscinny René (1926-1977)
(208)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(207)
Tuwim Julian (1894-1953)
(207)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(206)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(206)
Goliński Zbigniew
(201)
IGR
(201)
Ludwikowska Jolanta
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Polkowski Andrzej
(195)
(a)
(194)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Geresz Józef
(193)
Kielar Arkadiusz
(191)
Rzehak Wojciech (1967- )
(190)
Braiter Paulina (1968- )
(185)
Chodyka-Łukaszuk Paulina
(184)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(184)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(182)
Malczuk Beata
(180)
Mazan Maciejka
(177)
Włodarczyk Barbara
(170)
King Stephen (1947- )
(168)
Brodowska Małgorzata
(167)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(160)
Jachowicz Stanisław
(159)
Szulc Andrzej
(158)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(157)
Kraśko Jan (1954- )
(157)
Węda Łukasz
(157)
Chomiuk Janusz
(156)
Disney Walt (1901-1966)
(156)
Chomiuk J
(155)
Gawryluk Barbara (1957- )
(154)
Sandemo Margit (1924- )
(154)
Welik Grzegorz
(153)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(152)
Madan Justyna
(151)
Ochab Janusz (1971- )
(150)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(146)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(146)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(144)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(1)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
Kraj wydania
Polska
(7)
Język
polski
(7)
Temat
Liturgia prawosławna
(4)
Staroobrzędowcy
(4)
Śpiew chóralny
(4)
Liturgia greckokatolicka
(3)
Prawosławie
(3)
Maria (matka Jezusa Chrystusa)
(2)
Chrześcijaństwo wschodnie
(1)
Dogmat
(1)
Ikonografia chrześcijańska
(1)
Ikony
(1)
Klasztory (budynki)
(1)
Monaster św. Onufrego (Ławrów)
(1)
Monastery
(1)
Muzyka cerkiewna
(1)
Narodzenie Najświętszej Maryi Panny
(1)
Pieśń religijna
(1)
Staroobrzędowość
(1)
Stauropigialny Klasztor św. Onufrego w Jabłecznej
(1)
Tematy i motywy
(1)
Zbawienie
(1)
Śpiew
(1)
Święci i błogosławieni
(1)
Temat: czas
1501-1600
(3)
1601-1700
(2)
1401-1500
(1)
1701-
(1)
1701-1800
(1)
Temat: miejsce
Jabłeczna (woj. lubelskie, pow. bialski, gm. Sławatycze)
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Niżny Tagił (Rosja)
(1)
Podlasie
(1)
Polska
(1)
Pomorze
(1)
Rokitno (woj. lubelskie)
(1)
Ruś Kijowska
(1)
Witoroż (woj. lubelskie)
(1)
Gatunek
Muzyka religijna
(5)
Irmologion
(3)
Opracowanie
(3)
Irmologion nutowy
(2)
Nuty
(2)
Monografia
(1)
Muzyka wokalna
(1)
Psalmy (utwór muzyczny)
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Rozprawa naukowa
(1)
Traktat
(1)
Wizerunki maryjne
(1)
Śpiewy liturgiczne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(6)
Religia i duchowość
(6)
Historia
(4)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
7 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Polski przekład znakomitego XVII-wiecznego traktatu, będącego wykładnią teorii staroruskiego śpiewu cerkiewnego (znamiennyj raspiew), pt. "Izwieszczenije o sogłasniejszich pomietach pokrótce przedstawionych". Edycja i studium historyczne Daniel Sawicki (Lublin 2022). Autorem traktatu jest czołowy reformator śpiewu cerkiewnego drugiej połowy XVII w. - mnich Aleksandr Miezieniec (Stremouchow). Monografia zawiera obszerne studium historyczne wzbogacone o komentarz wyjaśniający zasady czytania neum (in. kriuków). wzbogacony o przekłady na współczesny zapis nutowy, co czyni publikację przydatną dla celów praktycznej nauki śpiewu znamiennego. Wydanie uzupełnione jest o faksymile XIX-wiecznego unikatowego odpisu dzieła A. Miezienieca, jaki powstał na potrzeby staroobrzędowców zamieszkujących okolice Niżnego Tagila (Zbiory prywatne Daniela Sawickiego).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Regionalia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. XV Mie (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Tom rozpraw międzynarodowej konferencji naukowej ,,Wielkie Powroty", zorganizowanej przez prawosławny klasztor św Onufrego w Jabłecznej, zawiera zbiór artykułów poświęconych problematyce prawosławnego dziedzictwa dawnej Rzeczypospolitej, które zostało utracone bądź wywiezione poza granice obecnej Polski w okresie I iII Wojen Światowych. Międzynarodowe grono badaczy z Polski Białorusi, Rosji, Ukarainy, Litwy i Czech, składajace sie z przedstawicieli czołowych instytucji naukowychi muzealnych, zaprezentowało swoje badaniaz z zakresu historii sztuki, slawistyki, archiwistyki, historii, archeologii, muzykologii i kampanologii, tworząc rozległą perspektywę prawosławnego dziedzictwa. Z a sprawą niniejszego tomu do obiegu naukowego po raz pierwszy trafia wiele zabytków, archiwaliów, unikatowych zdjęći rękopisów, dziełó sztuki i otwierających drogę do ich poszukiwań i powrotów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Regionalia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. XV Wie (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Jest to opracowanie przez Daniela Sawickiego wschodniosłowiańskiego monodycznego śpiewu liturgicznego, który w liturgii Cerkwi prawosławnej jest muzyką wyłącznie wokalną.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Regionalia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. XV Saw (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Jest to analiza liturgiczno-muzyczna śpiewów Liturgii Uprzednio Poświęconych Darów w opracowaniu Daniela Sawickiego. Badania nad chrzescijańską tradycją hymnograficzną tzw. chrześcijańskim Orientem w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat doprowadziły do wielu różnych odkryć, szczególnie na terenie wschodnioeuropejskim. Liturgia Uprzednio Poświęconych Darów odprawiana jest w wiekopostne środy i piątki, w czwartek piątego tygodnia Postu oraz pierwszych trzech dniach Wielkiego Tygodnia. Przedstawiona monografia zawiera odnośne śpiewy monodyczne pochodzące z wielkiego i małego śpiewu znamiennego, będącego w użyciu Staroobrzędowców. Ważnym aspektem tej pozycji jest prezentacja neum (notacji muzycznej) nad tekstami wchodzącymi w skład części stałych Liturgii. Materiał nutowy zawarty na pięciolinii jest autentyczny i pochodzi z kanonicznych źródeł.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Regionalia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. XV Lit (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Regionalia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. XV Saw (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Monografia autorstwa dra Daniela Sawickiego pt. Wschodniosłowiański śpiew Liturgiczny dawnej Rzeczpospolitej na przykładzie XVI-wiecznego Irmologionu Ławrowskiego. Zasadniczą treść przedmiotowego opracowania, ujęto w sześciu rozdziałach. Postawiony problem badawczy, jakim jest funkcjonowanie formuł melodycznych znamiennago raspiewa w dogmatykach ośmiu skal modalnych oraz śpiewu prosomion omówiono w czterech głównych aspektach: historycznym; teoretycznym; muzycznym; teologicznym. Z kolei spojrzenie na omawiany problem z punktu widzenia źródłoznawstwa, tekstologii oraz semiografii pozwoliło na głębsze poznanie fenomenu staroruskiej sztuki śpiewaczej, a także na odnalezienie nowych dróg do odczytania śpiewów zawartych zarówno w Irmologionie z Ławrowa, jak też innych źródłach z badanego okresu. W rozdziale I omówiono dzieje staroruskiego śpiewu cerkiewnego na południowo-zachodniej Rusi, czyli na terytoriach dzisiejszej Polski, Białorusi i Ukrainy. Szczególnie interesujące z punktu widzenia omawianej problematyki było powiązanie staroruskiej monodii cerkiewnej z życiem monastycznym. Za godne uwagi należy uznać dziedzictwo św. Antoniego i Teodozjusza Pieczerskich, którzy dali początek zorganizowanemu życiu monastycznemu w Kijowie. W dalszej kolejności omówiono przemiany w śpiewie cerkiewnym na Rusi, jakie rozpoczęły się na początku XV w. pod wpływem przemian politycznych związanych ze wzrostem znaczenia Księstwa Moskiewskiego oraz podziału Rusi na dwie niezależne metropolie. Ponadto podjęliśmy próbę udowodnienia, iż na przełomie XV i XVI w. staroruski śpiew cerkiewny przeżywał swój prawdziwy rozkwit, co miało związek z rozwojem życia monastycznego i liturgicznego. Na koniec podjęliśmy próbę udowodnienia, iż przemianom stylistycznym w śpiewie cerkiewnym na Rusi towarzyszył powrót do praktyki liturgicznej języka greckiego, a nade wszystko przenikanie śpiewów greckich, mołdawsko-wołoskich oraz bułgarskich, które na dobre zagościły w praktyce liturgicznej monasterów, w szczególności: supraskiego, żyrowickiego oraz monasteru św. Onufrego w Ławrowie. Rozdział II, w całości został poświęcony dziejom najstarszego zabytku piśmiennictwa muzycznego zachowanego w zbiorach polskich, jakim jest XVI-wieczny Irmologion neumatyczny z Ławrowa. Na przykładzie wybranych melodii prześledziliśmy cechy kodykologiczne i paleograficzne badanego zabytku. W dalszej kolejności pokrótce omówimy jego strukturę, wskazując na szczególnie interesujące fragmenty, mające najistotniejsze znaczenie dla życia liturgicznego monasteru św. Onufrego w Ławrowie Najważniejsze aspekty teorii staroruskiego śpiewu cerkiewnego na przykładzie badanego Irmologionu omówiliśmy w ramach rozdziału III. Na początku poruszyliśmy problemem „kanoniczności” badanych melodii, która jest jednym z czynników decydujących o ciągłości tradycji. Ostatnie dwa podrozdziały zostały poświęcone notacji, którą opatrzono Irmologion z Ławrowa oraz formułom melodycznym (popiewkom, licom i fitom). Przy okazji podjęliśmy próbę odpowiedzi na pytanie, czy i na ile w okresie powstania kodeksu istniały jakiekolwiek związki pomiędzy teorią staroruskiego śpiewu cerkiewnego, a śpiewu bizantyjskiego? Właściwemu funkcjonowaniu formuł melodycznych w śpiewach tonalnych, zawartych w Irmologionie z Ławrowa poświęcono rozdział IV. Posługując się przykładem dogmatyków ośmiu skal modalnych udowodniliśmy, iż pomiędzy tekstem liturgicznym śpiewów Oktoicha a melodyką istniał ścisły związek. Ponadto udało nam się wykazać, iż dobór przez staroruskich kompozytorów odpowiednich formuł melodycznych (popiewek), a także umiejscowienie w strukturze danej melodii formuł melizmatycznych (lic i fit) nie było przypadkowe, a zostało podyktowane wymogami tekstu liturgicznego. Na przykładzie badanego materiału nutowego udowodniliśmy, iż poszczególne formuły melodyczne obok swojej podstawowej roli, jaką jest przekazywanie treści zawartych w tekstach liturgicznych, same w sobie są nośnikiem określonego ładunku emocjonalnego, a przede wszystkim władają określonymi środkami wyrazu. Pod koniec pochyliliśmy się nad problematyką genezy przenikania innych wzorców melodycznych śpiewu dogmatyka, wśród których pierwszoplanową rolę pełniły melodie, sygnowane jako „śpiew bułgarski”. Tematyce śpiewów tonalnych innych wzorców melodycznych, niż znamiennyj raspiew poświęciliśmy rozdział V. Rozdział VI został w całości poświęcony problematyce funkcjonowania staroruskich melodii prosomion, czyli śpiewanych według ściśle określonego wzorca melodycznego. W tym celu posłużymy się zapomnianym współcześnie hymnem prosmion tonu piątego ku czci św. Teodozjusza Pieczerskiego pt. św. Święty Ojcze noszący Boga w sobie Teodozy, który najdłużej przetrwał w praktyce liturgicznej Cerkwi prawosławnej i unickiej na terytoriach Rzeczpospolitej Obojga Narodów.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Regionalia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. XV Saw (2 egz.)
Brak okładki
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej