King Stephen (1947- ). Dobrane małżeństwo
Sortowanie
Źródło opisu
Zbiory
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(1)
Filia nr 1
(1)
Filia nr 6
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Grabowski Istvan
(851)
Kotwica Wojciech
(782)
Dragan Justyna
(763)
King Stephen (1947- ). Dobrane małżeństwo
(-)
Chodyka Anna
(721)
Pietrzela Marek
(698)
Kowalska Dorota
(664)
Koziara Ewa
(612)
Smółko Zbigniew
(545)
Kochanowski Jan
(469)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(459)
Wasak Anna
(415)
Demidowicz Tomasz
(413)
Żeleński Tadeusz (1874-1941)
(380)
Danielewicz Joanna
(367)
Laszuk Roman
(358)
Mickiewicz Adam (1798-1855)
(345)
Zarawska Patrycja
(338)
Drewnowski Jacek (1974- )
(325)
Pawluk Monika
(324)
AWAW
(318)
Kraszewski Józef Ignacy (1812-1887)
(317)
Krzyżanowski Julian (1892-1976)
(316)
Fabianowska Małgorzata
(314)
Krzyżanowski Julian
(309)
Otwinowska Barbara
(309)
Shakespeare William (1564-1616)
(301)
Żeromski Stefan (1864-1925)
(299)
Roberts Nora (1950- )
(298)
(g)
(297)
Kalinowski Szczepan
(286)
Kolęda Kamila
(285)
Sroka Jerzy
(274)
Chodyka Paulina
(269)
Trzeciak Weronika
(262)
Konopnicka Maria
(260)
Courths-Mahler Hedwig (1867-1950)
(255)
Burda Ewelina
(253)
Lesiuk-Klujewska Justyna
(245)
Korwin Jacek
(243)
Prus Bolesław (1847-1912)
(241)
Boy-Żeleński Tadeusz
(238)
Maciejuk Maciej
(238)
Maziejuk Czesław
(235)
Leśmian Bolesław
(233)
Hordejuk Sławomir
(231)
Chotomska Wanda (1929-2017)
(230)
Krasicki Ignacy
(229)
(JES)
(227)
Steel Danielle (1947- )
(227)
Słowacki Juliusz (1809-1849)
(226)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(223)
Popławska Anna (literatura)
(221)
Christie Agatha (1890-1976)
(220)
Kornacki Ryszard
(217)
Zimnicka Iwona (1963- )
(210)
Goscinny René (1926-1977)
(208)
Chmielewska Joanna (1932-2013)
(207)
Tuwim Julian (1894-1953)
(207)
Cholewa Piotr W. (1955- )
(206)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(206)
Goliński Zbigniew
(201)
IGR
(201)
Ludwikowska Jolanta
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Polkowski Andrzej
(195)
(a)
(194)
Baczyński Krzysztof Kamil
(194)
Geresz Józef
(193)
Kielar Arkadiusz
(191)
Rzehak Wojciech (1967- )
(190)
Braiter Paulina (1968- )
(185)
Chodyka-Łukaszuk Paulina
(184)
Lindgren Astrid (1907-2002)
(184)
Słomczyński Maciej (1920-1998)
(182)
Malczuk Beata
(180)
Mazan Maciejka
(177)
Włodarczyk Barbara
(170)
King Stephen (1947- )
(168)
Brodowska Małgorzata
(167)
Iwaszkiewicz Jarosław (1894-1980)
(160)
Jachowicz Stanisław
(159)
Szulc Andrzej
(159)
Hesko-Kołodzińska Małgorzata
(157)
Kraśko Jan (1954- )
(157)
Węda Łukasz
(157)
Chomiuk Janusz
(156)
Disney Walt (1901-1966)
(156)
Chomiuk J
(155)
Gawryluk Barbara (1957- )
(154)
Sandemo Margit (1924- )
(154)
Welik Grzegorz
(153)
Kasdepke Grzegorz (1972- )
(152)
Madan Justyna
(151)
Ochab Janusz (1971- )
(150)
Królicki Zbigniew A. (1954- )
(146)
Kydryński Juliusz (1921-1994)
(146)
Musierowicz Małgorzata (1945- )
(145)
Markiewicz Henryk (1922-2013)
(144)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura amerykańska
(1)
Gatunek
Horror
(1)
Powieść
(1)
1 wynik Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zamieszczone w tomie Czarna bezgwiezdna noc historie są wręcz naturalistyczne. To wszystko mogłoby się wydarzyć, i co więcej na pewno już nie raz się wydarzyło. Dlatego jest jeszcze bardziej przerażające niż najkoszmarniejszy wytwór fantazji. W Czarnej bezgwiezdnej nocy brak elementów nadnaturalnych. Nawet jeśli czytelnikowi zdaje się przez moment, że może być inaczej, to szybko odkryje, że nieliczne duchy i nadprzyrodzone istoty są tutaj tylko odbiciem psychiki bohaterów, wytworem wyobraźni, projekcją pragnień, lęków, wyrzutów sumienia. W zbiorze znalazły się cztery teksty. Jeden dość krótki - zatytułowany "Dobry Interes", w którym King demaskuje ludzką zawiść i fałsz - i trzy obszerne, które łączy motyw brutalnej zbrodni. Utwory spaja refleksja nad zagadnieniem: Kim jest człowiek i czy można go w pełni poznać? Punktem wspólnym opowiadań "1922", "Wielki Kierowca" oraz "Dobrane małżeństwo" jest także przekonanie o dualizmie ludzkiej natury i założenie, że wszyscy nosimy w sobie innego, obcego. Każdy z nas jest Williamem Wilsonem, w którym antagonistyczne siły dobra i zła toczą nieustającą walkę. „Ile niespodziewanych jaźni, ukrywających się w zakamarkach psychiki, może mieć w sobie człowiek?” - zastanawia się King w Wielkim Kierowcy. W Czarnej bezgwiezdnej nocy „drugie ja” pełni dwie różne role. Dla morderców jest pretekstem, by usprawiedliwić swoje zbrodnie, powiedzieć, że popełnił je ktoś inny - ta tkwiąca głęboko zła osoba - oszukiwać siebie i bliskich, że nie pozwoli mu ponownie przejąć kontroli. Dla ofiar i niedoszłych ofiar tychże psychopatów „drugie ja” jest trzymaną na wodzy rezerwą brutalności i bezwzględności, ale też odwagi, którym pozwalają się uzewnętrznić, by stawić czoła wcielonemu złu, przy okazji samemu się w nim zanurzając. Ofiara zamienia się w kata. Planowanie i realizacja zbrodni pokazuje, że w niczym nie ustępuje swojemu prześladowcy. Ostatecznie - w odpowiednich okolicznościach - każdy z nas bywa szaleńcem i wszyscy jesteśmy zdolni do morderstwa. Zbrodniarze ci znaleźli się w opowiadaniach Kinga składających się na ten tom. Autor nie wymienia ich nazwisk, ale wszyscy, których ten temat interesuje, bez trudu dostrzegą analogie i odnajdą w historiach mistrza horroru elementy biografii tych, okrytych złą sławą, ludzi. W "Czarnej bezgwiezdnej nocy" King nawiązuje nie tylko do postaci historycznych, ale także do literackich zbrodniarzy z własnych utworów. W "1922" mamy wyraźne nawiązanie do Dolores Clairborne, a w "Dobrym interesie" do postaci głównego bohatera powieści Chudszy. W "Wielkim Kierowcy" mamy do czynienia z rewersem Misery. Tym razem to autorka kryminałów wpada w ręce psychopaty, który bynajmniej nie jest fanem jej twórczości. Przy okazji lektury tego zbioru nasunęło mi się też spostrzeżenie, iż w twórczości Kinga wielokrotnie pojawia się motyw zębów i gryzienia. „Zbyt liczne”, „zbyt duże” i ostro zakończone zęby są znakiem rozpoznawczym zakamuflowanego zła. Klown Pennywise, Andre Linoge i parę innych potworów z uniwersum Kinga dzieliło tę cechę. Dopóki nie obnażyli wampirzych szczęk, wydawali się być ludźmi. Również w omawianych powyżej utworach Kinga zęby budzą niepokój i są utożsamiane z demonicznymi instynktami. Największa niespodziankę sprawił mi King opowiadaniem "Wielki Kierowca". Cudownie było przeczytać historię, która odwraca do góry nogami klisze znane z filmowych i książkowych horrorów. Autor wyśmiewa schematyczne zachowania bohaterów kina grozy, które tak denerwują widzów podczas seansu. Główna bohaterka, choć z początku wydaje się być osobą delikatnie mówiąc niepozorną, ma w sobie taką wolę przetrwania, że wyprowadza w pole doświadczonego kryminalistę. "Czarna bezgwiezdna noc" to rzeczywiście podróż w mroczną krainę, gdzie nikt nie rodzi się mordercą, ale niektórym niewiele trzeba by się nim stać.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 Kin (2 egz.)
Filia nr 1
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. ame. Kin (2 egz.)
Filia nr 6
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-3 H (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej